What a week! - Reisverslag uit Atherton, Australië van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu What a week! - Reisverslag uit Atherton, Australië van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu

What a week!

Door: Yvonne Daandels

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

01 Juni 2015 | Australië, Atherton

Zo, dat was me de week wel. Wat hebben we veel gezien! Nu jullie maar eens op de hoogte brengen over onze avonturen ;)

Zoals de vorige keer al verteld zijn we afgelopen maandag verder gegaan met onze reis. Die dag stond er weer 700 km op de planning. We zijn op tijd vertrokken in Rockhampton en hebben niet veel gestopt onderweg dus we waren mooi op tijd in Toowoomba. We kwamen er om 5 uur aan en konden meteen onze kamer in, in het motel. Het zag er allemaal netjes uit gelukkig. Even opgefrist en Toowoomba ingegaan om wat te eten. Toevallig kwamen we onderweg naar een restaurant de bioscoop tegen en zagen dat Pitch perfect 2 draaide! We hadden nog een uur dus zijn snel gaan eten en waren precies op tijd van de film. Erg leuk!

Dinsdag ochtend zijn we op weg gegaan voor ontbijt en daarna doorgereden naar onze eerste afspraak met een boer in de buurt. Ook hadden wij bij die boer een afspraak met een mevrouw van Cowsignals. Dat is een Nederlands indicatief, maar dit bedrijf heeft trainers over de hele wereld. Om 12 uur hadden we een afspraak en het was 3 kwartier rijden dus we zijn een uur van te voren aan gereden en waren dus mooi op tijd daar. Maar toen was er dus weer de Australische mentaliteit... We zijn eerst rondgeleid op het bedrijf door een oom van de boer, (die niks van koeien wist) want de boer zelf was er nog niet en het vrouwtje van Cowsignals was nog bezig met haar werk. We hebben een uur rond gelopen en een half uur gewacht en toen om half 2 had ze tijd voor ons. Het was trouwens wel een mooi bedrijf, anders dan we hier in de Tablelands gewend zijn. Hij had een grote compost stal met 3 A4 melkrobots van Lely en koeien kwamen niet meer buiten. Eenmaal in gesprek met Kamilla van Cowsignals, was het wel het wachten waard. Het was een erg interessant gesprek en daarna nog met de boer gesproken. Hij heeft ook de tijd voor ons genomen en we hebben vee l informatie voor onze opdrachten mee kunnen nemen. Het duurde dus even, maar dan heb je ook wat. ’s Avonds nog wat gegeten in Toowoomba bij de pizzeria en in het motel nog wat gecomputerd.

Woensdag ochtend om 9 uur hadden we een afspraak bij de universiteit van Gatton. Dit is een onderdeel van de universiteit van Queensland. Gatton is dus een campus. Niet normaal hoe groot het daar was! Het leek wel een heel dorp. Eenmaal het gebouw gevonden waar we moesten zijn, (weer perfect op tijd) was het weer een half uur wachten op diegene waar we een afspraak mee hadden. Hij was een van de mensen die mee in het melkveegedeelte van de school zat en heeft ons toen naar het bedrijf gebracht, want de universiteit van Gatton heeft een eigen melkveebedrijf. Dit bedrijf telt 235 koeien en is echt van alle gemakken voorzien! Het was erg mooi opgezet en het zag er allemaal spik en span uit. Kalveren op drinkautomaten, (wat je hier nog erg speciaal is, heeft bijna niemand) koeien onder sheds en goeie beregeningsinstallaties. Na een rondleiding en een interview met de manager, waren we weer heel wat wijzer. Ondertussen heeft de manager voor ons ook nog een ‘’dutchie’’ zoals ze dat hier noemen opgebeld. Dat was Milou. Zij werkt hier al 8 jaar en is ook afgestudeerd aan de HAS. Met haar hebben we toen ook een afspraak gemaakt voor de middag, omdat zei ons graag wilde spreken en ons rond wilde leiden over het onderzoekscentrum waar ze werkt.

Voor dat we vertrokken naar de volgende afspraak hebben we gevraagd of dat we misschien ook nog de paarden kant van de school mochten zien. Dat werd ook meteen geregeld, we werden door de manager van de koeien naar de paarden manager gebracht. Die heeft ons toen nog rondgeleid op dat gedeelte. Ongelofelijk wat een faciliteiten ook heir weer! Overal was aan gedacht. Van grote dressuurringen, eventing hindernissen en een grote paardenkliniek. Ook in die kliniek ontbrak het nergens aan, er stond zelfs een groot MRI-scan apparaat voor paarden!! Prachtig om allemaal te zien. Om half 2 hadden we een afspraak met een Jersey boer in de buurt. Daar kregen we een rondleiding over zijn bedrijf en hebben ook met hem een interview gehouden. Dit was dan weer heel anders. Zijn koeien liepen dag en nacht buiten, maar jerseys zijn ook beter bestand tegen de hitte dus weer mooi vergelijkingsmateriaal. Daarna zijn we weer terug gereden naar de universiteit voor onze afspraak met Milou. Zij heeft ons daar rondgeleid op het onderzoekscentrum. Erg interessant en ook hier weer van alle gemakken voorzien. Daarna zijn we met Milou nog wat gaan eten in een Pub. Erg lekker gegeten en vooral z’n best zitten buurten over van alles en nog wat, leuk om zo Nederlanders tegen te komen! Daarna zijn we op weg gegaan naar Brisbane voor ons nachtje en dagje daar, was nog een uurtje rijden.

Donderdag ochtend werden we dus wakker in Brisbane. Daar zijn we op pad gegaan naar de stad. We hadden nog geen plannen gemaakt dus we hebben bij de receptie van het motel maar even gevraagd wat leuk was om te zien. Ze heeft ons allerlei tips meegegeven en die hebben we ook allemaal gebruikt die dag! Eerst met de gratis bus richting de stad. Daar zijn we de grote winkelstraat doorgelopen en hebben nog wat souvenirs voor thuis gevonden ;). Toen door naar de boot, een gratis ferry die ons over de rivier van Brisbane heeft gevaren. Erg mooi om op het water de hele stad te verkennen. Na het rondje zijn we ergens uitgestapt en hebben daar door de tuinen van Brisbane gelopen. We hebben een flinke ronde gemaakt en waren blij dat we eenmaal zaten om wat te eten. Het was ondertussen al donker dus prachtig om na het eten nog een heel stuk de stad door te lopen naar het motel terug. Daar hebben we onze auto gepakt en zijn terug gereden naar Toowoomba om daar nog een nachtje door te brengen. Eigenlijk stond de gold Coast op de planning, maar gaande weg hebben we nog een afspraak kunnen maken met een zeer vooruitstrevende boerin, waar we toch wel heel graag nog wilde gaan kijken, dus daarom onze plannen gewijzigd.

Vrijdag ochtend vanuit Toowoomba dus op weg naar het laatste koeienbedrijf. Nou bij aankomst was het al de moeite waard dat we deze omweg hadden genomen. Het zag er prachtig uit!! Een grote 60 stands carrousel, twee grote sheds met een mooi voer pad, en heel erg veel ruimte. We hebben onze ogen uitgekeken. We hebben toen een interview gehouden met de onderneemster. Zij was echt de koeienvrouw. De man zorgde voor het voeren en het landwerk. Ze heeft ons toen meegenomen in de auto en het bedrijf rond gereden. Ook zijn we nog langs wat velden met gewassen gereden. Na het bezoek aan deze boerderij zijn we op weg gegaan naar ons volgende motel in Bundaberg, weer richting huis. Dat was nog zo’n 475 km. Bijna in Bundaberg aangekomen zagen we een bord staan dat er een grote show zou zijn in Bundaberg. Eerst maar eens naar het motel. Daar hebben we ons opgefrist en zijn naar de show gereden. Het was een grote kermis met daarbij een rodeo. Gaaf om te zien, paarden en stieren rodeo en ook kalveren vangen. Weer iets om af te vinken haha.

Zaterdag ochtend zijn we op tijd vetrokken voor weer heel wat km richting de laatste tussenstop, Airlie beach. 770 km op de planning. Het duurde net wat langer dan gedacht en kwamen om kwart over 7 aan op plaats van bestemming. Wel een hele mooie bestemming! We hadden een leuk hutje op een backpakkers park. Daar hebben we wat gegeten en daarna even geskyped met de vriendjes ;) daarvoor zaten we op het wifi punt waar meer mensen zaten te skypen, dus niet ideaal haha. Daarna zijn we nog even het nachtleven gaan bekijken. We hebben n drankje gedaan en hebben onze ogen uitgekeken. Wat een uitbundige mensen die backpakkers :p. Daarna hebben we nog een rondje gedaan richting het strand en daarna naar bed gegaan.

Zondag ochtend zijn we op tijd opgestaan en naar de zee gegaan. 1 min lopen dus ideaal. Daar hebben we een heerlijke ochtendduik gemaakt. Het was al warm en het water was ook lekker. Daarna onze spullen gepakt, nog ontbeten en op weg gegaan voor de laatste 630 km naar huis. Onderweg nog gestopt bij een waterval. We dachten even snel te gaan kijken maar dat viel tegen. We zijn 1 km omhoog geklommen, maar weer de moeite waard, erg mooi uitzicht! De laatste km duurde we lang, maar het was gelukkig nog steeds niet vervelend. Om 8 uur waren we weer thuis. Daar al onze spullen uitgepakt, gedoucht en lekker naar bed gegaan.

Zo dat was het wel weer, alweer een heel verhaal haha, maar het was ook een prachtige week! Ook heel erg mooi weer gehad trouwens, gemiddeld 26 graden :)

Foto’s zijn weer te bewonderen op facebook, en wij gaan deze week weer aan de slag op kantoor. Dat zal wel even wennen zijn.

Bye bye!!

• 01 Juni 2015 - 08:15

Tante Ellen:

Hey yvon
    Weer een fantastische week gehad!! Gelukkig allemaal goed gegaan met het rijden, was toch wel ver ;)
    Gr van ons xxx

• 01 Juni 2015 - 20:35

Tiny:

wat schrijf je toch leuk en wat goed om te lezen dat jullie zo ondernemend zijn.
    Alle kansen om wat te zien en mee te maken worden benut. Doen jullie goed.
    Dit wordt echt zo'n reis om nooit meer te vergeten. Veel lieve groetjes en nog veel (leer) plezier.

• 08 Juni 2015 - 22:53

Thea:

Hoi Yvonne wat fijn dat jullie het zo leuk hebben samen

• 08 Juni 2015 - 22:56

Thea:

Hoi Yvonne wat fijn dat jullie het zo leuk hebben samen, dat je zo veel kunt leren bij de dierenarts en dat jullie zo'n mooie eigen plek hebben.
    Leuk om je verhalen te lezen, zo blijven we mooi op de hoogte van alles.
    Groetjes Paul en Thea

• 08 Juni 2015 - 22:57

Thea:

Leuk om je verhalen te lezen, zo blijven we mooi op de hoogte van alles.
    Groetjes Paul en Thea