Werken voor de centjes - Reisverslag uit Atherton, Australië van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu Werken voor de centjes - Reisverslag uit Atherton, Australië van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu

Werken voor de centjes

Door: Yvonne Daandels

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

22 Juni 2015 | Australië, Atherton

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer ;) we zitten alweer ruim over de helft van onze stage!

Maandag zijn we onze week begonnen met een dagje workshop. We zijn toen naar een bedrijf gegaan van een van de boeren die meedeed aan de workshop. Daar kregen we een verhaal van bob. Bob is een nutritionist uit Amerika en had nogal een sterke mening, maar wij waren het er goed mee eens omdat hij zich vooral richtte op planning en management. De boeren hier waren het niet overal mee eens, maar de meeste hebben er wel wat van opgestoken vertelde ze. Na de lunch zijn we naar een ander bedrijf gegaan, ook van een van de workshop deelnemers en daar hebben we vooral naar de grasvelden gekeken en over zijn overdekt voer pad gediscussieerd met iedereen. Het was dus weer erg interactief en leerzaam!

Dinsdag ochtend begonnen we onze dag op kantoor en zijn om half 10 vertrokken voor een interview. Een hele vriendelijke boer, en het was daarom een leuk en interessant gesprek. ’s Middags hebben we interviews uitgewerkt. ’s Avonds kregen we bezoek, ze kwamen ons ‘’werk’’ brengen! Het waren 6000 enveloppen en daarbij dezelfde aantallen foldertjes en kalenders. Aan ons de taak om iedere envelop te vullen met een folder en kalander. dat alles om een klein centje bij te verdienen. Die avond zijn we meteen begonnen en hebben we de eerste 1700 enveloppen gevouwen samen.

Woensdag zijn we met onze stagebegeleider in gesprek gegaan over ons verslag en nog wat vragen doorgesproken. Daarna mochten we met hem mee om twee varkensbedrijven te gaan bezoeken. Dat was erg interessant! Het eerste bedrijf had 290 zeugen en het tweede bedrijf had 50 zeugen. En allebei de bedrijven waren erg verouderd maar de varkens zagen er prima uit, mooie kleur en flink vlees erop ;) ook is de varkensprijs hier een stuk hoger dan in Nederland, ze verdienen hier dik 1 euro meer per kilo dan in Nederland! Verder zorgden ze goed voor de varkens en vertelde ze ons erg graag over. ’s Avonds hebben we ons potje gekookt en zijn daarna weer snel aan het vouwen gegaan. Weer 1800 envelopjes erdoor gewerkt. Daarna zijn we nog gaan oppassen bij Ilona en Pieter. Een kort nachtje want Megan was om kwart voor 6 's morgens alweer wakker en kwam ons gezellig verhaaltjes voorlezen.

Donderdag hebben we op kantoor doorgebracht. Door de dag heen heb ik een aantal boeren uit Nieuw-Zeeland gebeld voor een interview over de stallen die ze daar in gebruik hebben voor hun koeien. Dat was nog niet zo makkelijk, een interview over de telefoon. Maar het is uiteindelijk goed gelukt en heb ik toch mooi voldoende informatie gekregen. ’s Middags zijn we wat eerder naar huis gegaan omdat het mooi weer was en omdat we ons niet meer konden concentreren naar ons korte nachtje haha. Thuis hebben we toen heerlijk in het zonnetje gezeten en alvast wat enveloppen zitten vouwen buiten, en er kwam gezellig een walibi voor ons in onze tuin zitten :). Sandra heeft toen in het zonnetje ook nog de auto gewassen en ik ben mn rondje gaan hardlopen. Daarna hebben we na het eten nog 1500 enveloppen gevouwen en niet te laat naar bed gegaan.

Vrijdag hebben we onze laatste interviews gehouden. ’s Morgens zijn we bij ons in de buurt geweest, en hebben we ook nog een hele leuke rondleiding gehad van de boer. Over zijn boerderij maar ook door zijn winkel en zijn kaasfabriekje. ’s Middags hadden we een interview wat verder weg, met een ouder stel. Ze waren erg geïnteresseerd in onze projecten vonden het leuk om ons te helpen met een interview. ’s Avonds hebben we onze laatste enveloppen afgemaakt en zijn toen een welverdiend drankje gaan drinken bij de pub. Daar was het grazy Friday. We hebben onze ogen uitgekeken daar, wat een apart volk liep daar rond! Van gotics tot oude verklede mensen tot jongere meiden met veel te korte rokjes en hoge hakken, het kon er allemaal. Een leuke avond mensen kijken gehad :P

Zaterdag ochtend kwamen ze de enveloppen ophalen en hebben wij mooi ieder onze 150 dollar in ontvangst genomen. Maar een heel klein deeltje terug verdient, maar het voelde toch goed dat geld in ons hand haha. Rond n uur of 11 zijn we aangereden naar Misson Beach. Oohja eerst nog even langs de apotheek gegaan voor Sandra, die had een dikke voet van een muggenbeet. Gelukkig niks ernstigs, maar met een zalfje en pilletjes moet het snel over zijn ;). Op Misson Beach hebben we onze spullen gedropt in het hostel en zijn we naar het stand gewandeld. Het was helaas er winderig en bewolkt dus niet kunnen zwemmen, maar wel lekker op onze handdoek gelegen aan het strand. Toen nog ff terug naar het hostel om te douchen en daarna nog heerlijk gegeten in een leuk restaurantje dicht bij het strand. Bij het hostel hebben we nog zitten skypen en zijn daarna naar bed gegaan.

Zondag ochtend om kwart voor 6 ging onze wekker, want om half 7 werden we verwacht bij het skydiven! Helaas toen we aankwamen bij het skydiven bleek dat ze ons al een berichtje hadden gestuurd dat het weer te onstuimig was om te springen en dat ze tot 9 uur wilde afwachten of dat het weer beter zou worden. Toen zijn we maar terug gegaan naar het hostel en onze sleutel terug gevraagd. We zijn toen terug in bed gaan liggen haha. Om 9 uur kregen we weer een berichtje dat het helemaal niet door kon gaan. We baalde flink want we hadden er erg veel zin in. Toen zijn we nog even naar de skydive terug gereden en een nieuwe sprong geboekt voor volgende week in Cairns, poging twee! Daarna zijn we doorgereden naar een marktje op Mission Beach en hebben ook nog wat winkeltjes rondgesnuffeld. Op weg naar huis zijn we bij Paronella park gestopt. Een park met een oud vervallen soort kasteel langs een grote waterval en een hele grote tuin! Daar hebben we een tour gedaan. Het was een leuk verhaal wat bij de geschiedenis van het park hoorde, zonder het verhaal te hebben gehoord zou er denk ik niet veel aan zijn geweest haha. Maar we hadden onze cultuur weer gehad voor die dag. En hebben ook nog schilpadden mogen voeren trouwens, dat was echt leuk! ’s Avonds hebben we thuis nog heerlijk gegeten bij Pieter en Ilona en nog wat gebuurt onder het genot van n kop koffie.

Zo, jullie zijn weer op de hoogte afgelopen week. Deze week wordt het vooral typen typen typen voor ons verslag en kijken we al weer uit naar het weekend waar we hopelijk dan nu toch wel echt gaan skydiven!!

Tot volgende week maar weer xxxx see ya!

• 22 Juni 2015 - 08:49

Lianne Donkers:

Goed bezig dames! En alvast veel plezier volgende week hopelijk zit het weer dan wel mee;)

• 22 Juni 2015 - 10:41

Inge:

Wauw wat een mooie foto's en verhalen! Nog heel veel plezier en succes met typen

• 22 Juni 2015 - 11:18

Tante Ellen:

Hey yvon, jammer dat het skydiven niet door is gegaan;(
    Heb je nog een boer in NZ nodig voor je intervieuw? Ik ken er nog wel een, wel varkens.
    Succes met typen!!

Gr van ons xx