Breeding guys - Reisverslag uit Friona, Verenigde Staten van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu Breeding guys - Reisverslag uit Friona, Verenigde Staten van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu

Breeding guys

Door: yvonne daandels

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

01 Juli 2012 | Verenigde Staten, Friona

Alweer een leerzame werkweek voorbij! Het begint nu toch al aardig op te schieten, nog 9 dagen werken te gaan en dan nog 5 dagen vakantie houden samen met papa en mama die dan hier zijn!

Deze week van maandag tot zaterdag mijn eerste week bij de inseminators mee gewerkt. De belangrijkste werkzaamheden van deze 3 inseminators zijn om de koeien die tochtig zijn te vinden en deze te insemineren. Ook doen ze veel andere dingen zoals, in enten, shots geven voor tocht, vaccineren en koeien droog zetten. We beginnen ’s morgens bij pen 1 en gaan zo door de dag heen tot pen 12 en tussen door hebben we dan ook nog de hospital. Pen 9 hoeven we niet te doen omdat hier de verse koeien staan en die hoeven natuurlijk nog niet geïnsemineerd te worden. We hebben ’s morgens een lijst bij met nummers van koeien die gecheckt moeten worden. We kijken deze koeien dan na op mastitis, verteringsproblemen, longontsteking en of ze kreupel zijn. Hebben ze niks van dit lijstje dan schrijven we OK op en hebben ze wel wat dan schrijven we dat op en worden ze naar de hospital gebracht. Verder lopen we langs alle koeien (die bijna allemaal al vast staan in het voerhek) om te kijken welke er tochtig zijn. Elke koe is gekleurd boven de staart en als deze kleur eraf is wordt ze gecontroleerd op de zak computer of ze al in tocht kan zijn. Zo ja, dan wordt ze meteen geïnsemineerd. Als een koe groene kleur heeft betekend dat ze drachtig is, blauw betekend vers en oranje betekend dat ze tochtig kan worden. Deze kleuren worden er met een soort krijgt op gedaan en elke dag bijgewerkt door de inseminators als ze de koeien gaan checken op tochtigheid. Dus als deze kleur er echt helemaal af is (van het bereden worden door andere koeien) is ze meestal wel tochtig. Dus zo controleren ze elke pen op tochtige koeien en zieke koeien van de lijst. Dan wordt er verder op maandag drachtigheids controle gedaan door de veearts en we brengen bij de koeien die op de lijst aangegeven een soort hormonen stik in om de baarmoeder schoon te maken. Want met een vieze baarmoeder kan ze niet geïnsemineerd worden. Dinsdag hebben we alle koeien die op de lijst stonden voor droogstand uitgezocht en naar de klauw bekapper gebracht. De koeien worden namelijk een keer in het jaar bekapt als ze droog gaan en er loopt nog een klauwbekapper ’s morgens meer rond om kreupele koeien te zoeken die hij dan ook nog bekapt tussendoor. Woensdags geven we ook weer de koeien van de lijst een shot met hormonen om te zorgen dat ze in tocht komen. Ook doen we woensdags aan het einde van het melkschema alle droge koeien in de carrousel om ze droog te zetten. Dit waren wel 75 koeien die we in een keer droog hebben gezet! Dat was echt ongelofelijk… Donderdags hadden we weer een lijst, maar dan voor koeien die gevaccineerd moesten worden. We gaven ze dan vaccinaties voor mastitis, coli enz. Vrijdag is de dag voor het bloed tappen. Er is dan ook weer een lijst met koeien waar bloed van getapt wordt om ze te testen voor een paar ziektes. Zaterdag hebben we naast het zoeken voor tochtige koeien en deze insemineren geen extra werkzaamheid zoals we de andere dagen hebben. Maar omdat we woensdag de shots hebben gegeven voor tocht hebben we zaterdag wel extra veel koeien om te insemineren. Het was dus weer een hele ervaring bij weer een andere kant van het bedrijf. Heel anders dan bij de hospital maar wel erg leuk.

Verder deze week niet zo veel speciaals meegemaakt, alleen dat het deze week heel warm is geweest hier. Maandag dinsdag en woensdag is het wel 40 graden geweest en de rest van de week 38! Gelukkig is het binnen in de melkkoeienstal lekker koel met de ventilators dus dat was geen probleem om te werken. Maar volgende week koelt het al wat af naar 35 graden dus voor de mensen die buiten werken een stuk beter.

Vrijdag middag wel nog met Harry aan mijn stage verslag gezeten. Nu heb ik alle informatie en kan ik mijn verslag gaan afwerken dus hopelijk kan ik het volgende week afronden en door Harry en Margret laten controleren, dan is dat ook mooi weer af.

Gisteren avond hebben we nog gegeten bij vrienden van Harry en Margret. Lekker pizza gegeten en gezellig gekletst.

En vandaag weer lekker zondag. Maar geen luie zondag deze keer haha. Straks om half 11 vetrekken we naar de kerk in Amarillo Daar is vandaag een speciale mis voor kinderen die een retrette gedaan hebben en daar heeft Ryan ook aan mee gedaan dus daar gaan we kijken. En als we daarvan thuis zijn heeft Jake zijn verjaardags feest. Want die is gisteren 17 geworden. Dus dat zal vast ook nog wel gezellig worden ;)

Dat was maar een kort verhaaltje deze keer! Maar we gaan nog een leuke laatste werkweek tegemoet en morgen gaan we ook nog kijken naar een groot stieren opfok bedrijf waar ze ook paarden hebben om zieke stieren uit de kudde te halen dus als het goed is ook nog gaan paardrijden als cowboys, of ja cowgirls haha.

Yvonne

• 01 Juli 2012 - 21:38

Tante Ellen :

Hoi hoi ik ben net afgewerkt en lees je verslag nu op bed,dus maar weer direckt reageren ha ha ,het schiet al aardig op , wat gaat de tijd toch snel!! Wat ga je nog allemaal doen als jullie pap en mam er zijn?? In ieder geval nog een fijne laatste stage week en vac, en we zien jegelukkig nog net voor wij weg gaan! Heel veel groetjes van ons xxxx

• 08 Juli 2012 - 14:43

Fam Rombouts O'peel:

hallo Yvonne, wij zijn net terug uit Zweden en lezen dan natuurlijk meteen jouw verslag. we wensen jou nog een leerzame laatste week en veel plezier op vakantie met jullie pap en mam

• 20 Maart 2017 - 15:00

Iris Veronica :

Hoi Yvonne,

Wat een leuk verhaal zeg!! Je kent mij niet maar ik zou ook graag stage willen lopen in Amerika. Mag ik vragen bij welk bedrijf je stage hebt gelopen? kan je mij wat tips geven?

Groetjes,

Iris