Rodeo! - Reisverslag uit Friona, Verenigde Staten van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu Rodeo! - Reisverslag uit Friona, Verenigde Staten van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu

Rodeo!

Door: yvonne daandels

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

10 Juni 2012 | Verenigde Staten, Friona

Zo, morgen zitten we alweer op de helft van de stage, gaat al snel!

Deze week van maandag tot zaterdag nog een week bij de hospital mee gewerkt. Dezelfde routine als vorige week maar nu heb ik al veel meer zelf mogen doen. Dus veel spuiten gezet, infuus gegeven en pillen ingebracht met een koker in de slokdarm. Verder was er ook een nieuwe jonge vanaf vrijdag komen werken en die heb ik ook wat dingen mogen leren, dus dat is een goed teken toch ;)

Woensdag avond hebben we lekker pannenkoeken gegeten! Margret had bij de wereld market winkel Nederlandse pannenkoekenmix gehaald dus lekkere Nederlandse pannenkoeken, heerlijk :)

Vrijdag avond na het eten belde Harry op dat ik een foto moest komen maken, want er stonden maar liefst 4 melktrucks op de stoep. Dus gauw een foto wezen maken en daarna ben ik met Kim, Cody en nog wat kinderen van de werknemers hier mee gegaan om duiven te gaan schieten. Bijna ieder kind had gewoon een eigen kleine versie van een luchtbuks bij met echte kogels! Dat is hier normaal… We hebben in totaal 4 duiven geschoten en gevangen maar dat was nog niks vertelde ze want de dag ervoor hadden ze er wel 24. Niet onmogelijk want er zitten hier ook wel heel erg veel duiven bij het voer en in de stal van de zieke koeien.

Zaterdag ochtend ben ik tijdens het werken ook nog anderhalf uur met Harry het bedrijf mee rond gelopen om te zien waar hij zoal naar kijkt als hij het bedrijf rond loopt om te checken. Meestal doet hij dit rondje altijd op zaterdag om te kijken of alles goed gaat met de koeien en of dat het personeel goed hun werk doet. Dit is toch wel weer een hele andere tak van sport dan een gewone koeienboer in Nederland! Het belangrijkste waar we naar hebben gekeken was of de boxen van de koeien netjes schoon waren, of er genoeg voer voor de koeien was, of de koeien er over het algemeen goed uit zagen en of dat de mest er goed uit zag. Hieruit kan hij dan weer opmaken wie zijn werk wel of niet goed doet. Want als de boxen of het afkalf hok te nat is moet de gene die daar voor aangewezen is dat ook schoon houden dus die word daar dan op aangesproken. Erg leerzaam om zo ook op een andere manier het bedrijf rond te lopen.

Zaterdag middag had ik vrij gekregen omdat ze genoeg mensen hadden voor die middag en dan mocht ik aan mijn stage verslag gaan werken. Dus ’s middags ben ik aan mijn stage verslag gegaan. Eerst anderhalf uur zelf getypt en daarna samen met Margret van alles getypt over de cultuur, omschrijving van de streek, geloof enz… dus al een heel eind op weg! En dan volgende week met Harry er maar is voor gaan zitten om wat over het bedrijf uit te typen.

Zaterdag avond zijn we met Harry, Margret, Kim, een vriendinnetje van Kim, Cody en ik naar de rodeo geweest. Wat een happening! Wat als eerste heel erg opviel dat sowieso meer dan de helft van de mensen een cowboy hoed op had. Een mooi gezicht. Toen begon het programma. Eerst begonnen ze met de cowboys die van hun paard af moesten springen op het kalf en die zo vlug mogelijk op de grond moesten leggen. Wie daar de meeste punten voor kreeg was de winnaar. Daarna gingen er twee cowboys te paard de ring in en die moesten samen met hun lasso een kalf vangen. De ene bij de horens en de andere bij de achterpoten en wie het kalf dan het eerste gestrekt had, die had gewonnen. Tussen de wedstrijden door was er ook nog een rodeo clown zoals ze dat hier noemen. Gewoon een man die het publiek moest vermaken met allemaal gekke stunts en grappen maken over de rijders en het publiek. Hierna kwamen de wilde paarden. De cowboys moesten dan op het paard kunnen blijven zitten met een hand los totdat de zoemer ging. Als je dat lukte kreeg je daar ook weer punten voor en de gene met de hoogste punten won. Toen waren de kleintjes aan de beurt. Kindjes van 6,7 jaar die zo lang mogelijk op een schaap moesten blijven zitten. De meeste vielen er meteen af maar er waren een paar goeie bij! Echt grappig om te zien. Daarna kwamen de vrouwen. Die deden een barrelrace. Dus zo snel mogelijk met je paard om 3 tonnen heen rijden. Voor de winnares was er 6000 euro! En toen als laatste, de afsluiter van de avond kwamen de cowboys voor de stier rodeo. Dat was ook wel echt het spectaculairste. Er waren ongeveer 6 deelnemers en maar 2 daarvan die het wat langer vol hielden, maar ook nog niet eens tot de zoemer. Maar de andere vielen er al meteen af. Dus een leuke avond gehad en veel gezien!

En dan vandaag weer een lekker rustig dagje. Ik ben alleen net wel met Ryan naar de stal geweest om te kijken naar een keizersnee. De dierenarts was gekomen omdat het kalf gedraaid zat in de baarmoeder en die kregen ze niet terug gedraaid dus werd het toch een keizersnee. Altijd interessant om te zien. Foto’s hiervan volgen nog.

Dat was het wel weer, niet zo veel te vertellen als de vorige keren haha. Dadelijk nog wat eten en vanmiddag maar weer gaan genieten van het zonnetje, weer lekker 35 graden :)

Yvonne

• 10 Juni 2012 - 18:32

Tante Ellen :

Hey yvonne ben weer de eerste met mijn reactie!! Ha ha, wij zijn op het moment zeer verdrietig!!! De puppys zijn allemaal weg, shit, dit is toch echt niet leuk, maar goed ze
    Krijgen allemaal leuke baasjes en dit wisten we natuurlijk
    Pim heeft nu wel een nieuw drumstel, een mooie rooie.
    Bij jou gaat het gelukkig ook goed, en met jullie pups vlgs mij ook.

Gr vanuit het iets minder zonnige mariaheide. Xxxxxxxx van ons

• 10 Juni 2012 - 19:25

Jos ,portugal:

Ik vind het prachtig om jouw reisverslagen te lezen .
    Als je nu een paar weken oefent voor de volgende barrelrace, wie weet ga jij dan met 6000 terug naar de Hei .

Doe Harry en Margret de groeten !

We blijven je volgen ,Marianne en Jos

• 10 Juni 2012 - 21:11

Ha Yvonne! Yes, het is weer zondag! Verslag van onze cowgirl! Mocht je zelf geen wilde stier of wild paard beklimmen? Weet jij wel raad mee, toch? Leuk dat we je gisteren nog even hadden gesproken bij t feestje van Willemien. Jammer dat skype het alleen niet goed deed op mijn telefoon. Goh!!! Je bent gewoon alweer over de helft. Geniet ervan, want het is zo voorbij. Dikke kus

• 18 Juni 2012 - 06:52

Tante Ellen:

Ik kijk nu naar je foto's en zie ik hier een keizersnee aan de zijkant?? gebeurt dat zo altijd, Ja ik ben geen boerin!