Magnetic Island - Reisverslag uit Toowoomba, Australië van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu Magnetic Island - Reisverslag uit Toowoomba, Australië van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu

Magnetic Island

Door: Yvonne Daandels

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

25 Mei 2015 | Australië, Toowoomba

Hallo allemaal,

Het is weer tijd voor een update ;)

Maandag begon de week met een dagje op kantoor en ‘s middags hebben we weer ons wekelijkse gesprek met Bill gehad. We hebben toen onze plannen voor de week doorgesproken en nog wat andere dingen. Daarna zijn we doorgereden voor boodschappen en ’s avonds op tijd naar bed gegaan omdat we de volgende dag om kwart voor 6 op moesten

Dinsdag zijn we dus vroeg vertrokken voor een bedrijfsbezoek. Om half 7 waren we al weg bij de praktijk. We zijn toen naar een bedrijf gegaan waar ze naar 37 jaar gingen stoppen met koeien melken. Ze hebben ervoor gekozen om zelf met pensioen te gaan en de zoon gaat door met beefcattle. Ze hadden erg veel kennis van melkvee en vonden het dus ook heel erg dat over een paar weken de koeien weg gingen. We hebben veel mogen zien op het bedrijf. Daarna zijn we nog doorgereden naar een ander bedrijf. Daar hebben we ook drachtigheidscontrole gedaan en ook nog wat kalveren onthoornd. Leuk was dat deze mensen oorspronkelijk uit Duitsland kwamen en daar geboerd hebben. Ze hadden veel te vertellen en hebben ook nog lekker mee mogen eten hier. ’s Middags nog wat mailtjes verstuurd voor de planning van volgende week. ’s Avonds zijn we nog langs de videotheek gereden om wat video’s te huren voor die week, voor 10 dollar hadden we 3 films, waarvan eentje gekocht. Koopje dus ;)

Woensdag zijn we ook weer meegegaan op bedrijfsbezoek. We waren weer op tijd uit de veren om mee te gaan naar het bedrijf waar Jeamba en Monique werken. (de mensen die ons hebben geholpen met het regelen van onze stage en huisje). Het was een erg leuk bezoek. Omdat Jeamba gewoon Nederlands spreekt kon hij ons veel uitleg geven over wat ze allemaal aan het doen waren. We hadden alles natuurlijk wel in het Engels al vaak gehoord, maar zo in het Nederlands was ook wel erg fijn, konden we het goed volgen. Eerst drachtigheidscontrole gedaan, toen wat koeien behandeld en nog wat rond gekeken. Daarna hebben we nog morningtea gehad en daar werden ondertussen de cijfers besproken. Erg interessant! Daarna op kantoor hebben we nog wat interviews voor zitten bereiden, ook voor aankomende week.

Donderdag zijn we ook nog mee geweest op bedrijfsbezoek. Eerst naar een bedrijf wat er heel erg netjes uit zag. Ook waren het erg vriendelijke mensen en ze lieten ons graag alles zien. Wel hadden ze nog een ouderwetse melkstal. Een soort moderne grup, was heel erg grappig om te zien dat zoiets nog bestaat, maar ook dat het nog steeds gewoon erg goed en snel werkte! Daarna zijn we naar een bedrijf gegaan, ook weer voor drachtigheidscontrole. Dit bedrijf zag er weer heel anders uit. Wel grappig was dat we de drachtigheidscontrole deden in de melkstal. Aan een kant werd de melkstal vol gezet (2x20 swingover) en waren er een aantal trapjes met een steigerplank erop klaar gezet. Daar kon de dierenarts dan op staan en kon hij zo, snel de koeien opvoelen! Dat werkte nog eens mooi. Daarna zijn we doorgereden naar de andere locatie van deze boer en daar hebben we nog een aantal vaarzen opgevoeld. Deze locatie werd een aantal jaar geleden nog gebruikt om koeien te melken door een andere koeienboer. Alles was dus ook nog in tact, alleen de carrousel was weg. Echt een hele mooie stal op een super locatie en een heel mooi huis erbij wat nu ook leeg stond. Doodsonde dus!! Na deze lange dag hebben we thuis lekker ons potje gekookt en een film gekeken samen.

Vrijdagochtend zijn we nog naar stage geweest. We hebben daar onze laatste voorbereidingen getroffen en nog wat dingen besproken met Bill. Toen nog even langs de supermarkt, de videotheek en thuis onze spullen pakken. Toen we bij de videotheek weg reden lag er een plasje onder onze auto… we kregen het meteen warm en zagen onze reis al aan ons voorbij gaan… snel maar even langs de verhuur gereden om te laten checken. Gelukkig was het alleen de airco en konden we met een gerust hart vertrekken! Om 4 uur zijn we gepakt en gezakt aangereden naar Townsville. Onderweg hebben we op de helft nog even gestopt om wat te eten. We zaten langs het water buiten te eten, met echt een geweldig uitzicht op zee, en de zon ging net onder, echt super! Rond 9 uur waren we op plaats van bestemming, alweer een mooi hotel. We hebben nog wat gedronken bij een gezellig barretje en zijn toen naar bed gegaan.

Zaterdag ochtend ging onze trip verder naar Magnetic Island. Een eiland wat 20 min met de boot van Townsville vandaan ligt. Het was echt prachtig weer, het zonnetje scheen en het was al 25 graden. Daar genoten we al van, want het was in Atherton de eerste paar dagen van de week erg regenachtig geweest en de rest van de week was het rond de 22 graden en bewolkt. De boot opzich naar het eiland was al prachtig, hel blauwe zee en het eiland dat steeds dichterbij kwam. Op het eiland aangekomen, gingen we verder met de bus. Die bus was hetzelfde als het openbaar vervoer hier, maar reed dan een steile berg op en af, heel indrukwekkend. Maar ook hier weer vooral het prachtige uitzicht! De bus stopte recht voor het park waar we die nacht zouden slapen. Daar hebben we toen ingecheckt en we zagen dat er toevallig een half uurtje later een wildanimal tour begon. Daar hebben we snel tickets voor gekocht een meegegaan. We hadden een erg leuke tour guide, een echte ranger. We mochten alle dieren vasthouden. Van een schildpad, tot een slang, nog wat andere reptielen en daarna ook een koala!! Daarna gingen we nog een soort bos in, we liepen een stukje en zagen toen iets geweldigs, wel duizenden blauwe vlinders! Ze fladderde allemaal rond om ons heen, echt een super ervaring :)

Nadat we hiervan terug waren konden we ons hutje in. Echt een heel schattig hutje met alleen een bed op de grond en een koelkast. Echt het camping gevoel dus. We zijn daarna naar onze volgende activiteit gewandeld. Een rit met paarden! We zijn via een mooie route richting de zee gereden en onderweg walibi’s gezien! Bij de zee aangekomen werden alle paarden afgezadeld en wij mochten ons omkleden. We zijn toen in bikini de paarden op gegaan en met z’n alle met de paarden in de zee gegaan! Wat was dat geweldig, alle paarden tot hun schoft de zee in. Het water was heerlijk warm. Daarna hebben we de paarden weer opgezadeld en zijn rustig terug richting de ranch gestapt. Daarna zijn we terug gegaan naar ons hutje en zijn in het toilet gebouw gaan douchen. Lekker het campinggevoel haha. Daarna hebben we in een restaurantje aan de zee heerlijk gegeten en zijn over het strand terug gelopen naar het park. Daar hebben we nog een drankje gedaan en kregen toen nog bezoek van een postus. Dat is een schattig pluizig beestje wat in de bomen klimt, hij zat ons nieuwsgierig aan te kijken en heeft daar gezellig even zitten kijken. Daarna zijn we naar bed gegaan in ons gezellige hutje.

Zondag weer met de bus naar de boot en met de boot terug naar het vaste land. Om kwart over 10 zaten we in de auto en zijn we begonnen aan onze lange reis. We hebben 800 km gereden en kwamen om kwart over 7 aan op plaats van bestemming, ons motel in Rockhampton. Hier hebben we de nacht doorgebracht en zijn vanochtend op tijd weer vertrokken voor de volgende 700 km.

Zo dat was het wel weer, vooral een prachtig weekend gehad dus ;) Volgende week meer over onze belevingen van het grote reis avontuur deze week!! We hebben er veel zin in om de boeren te bezoeken hier.

Tot volgende week!! Groetjes vanuit down underrr

P.S. foto’s op fb volgen nog!