Dierenarts in opleiding - Reisverslag uit Atherton, Australië van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu Dierenarts in opleiding - Reisverslag uit Atherton, Australië van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu

Dierenarts in opleiding

Door: Yvonne Daandels

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

18 Mei 2015 | Australië, Atherton

Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor al jullie leuke berichtjes! Dan nu weer een update van de afgelopen week. Maandag begon de week met Sandra der verjaardag. ’s Morgens heb ik haar ontbijt op bed gebracht en het huisje versierd, dat vond ze een leuke verassing. De rest van de dag was ook een feest. ’s middags taart gegeten met het personeel hier en met z’n alle gezongen en ze mocht kaarsjes uitblazen. Toen wat wezen eten bij de bakker en ’s avonds nog wat bezoek gehad, dat was ook erg gezellig. Op stage was het verder een rustige dag. We hebben nog wat deskresearch gedaan en ’s middags ons plan van aanpak besproken met onze stagebegeleider. Hij was gelukkig erg tevreden en hij denkt goed met ons mee.

Dinsdag ochtend mochten we ieder met een andere dierenarts mee op pad. Ik ben met Sam meegegaan naar het bedrijf waar we al eerder waren geweest voor de excursie over voeding. Deze keer moesten er koeien worden gecontroleerd op dracht, maar ook moesten we bij de kalveren wat checken en bloed afnemen. Ik mocht overal bij helpen en heb ook een aantal koeien opgevoeld en een aantal seaders ingebracht. Dat is een soort hormonenstick die ze bij de koeien inbrengen in plaats van dat ze hem tochtig spuiten net als hier. Sandra kwam aan het einde van het bezoek ook nog langs omdat haar dierenarts naar een ander bedrijf moest ver weg. Als laatste klus stond er nog een koe die een oog operatie had ondergaan. De hechtingen moesten er nog uit en Sam gaf mij de schaar! Het ging gelukkig wel goed. ’s Middags op kantoor nog wat opgezocht over onze reis die we volgende week gaan maken. Dan gaan we richting Brisbane, dat ligt hier een dikke 1700 km verderop! Na de stage nog ff wat boodschappen gedaan en n rondje hardgelopen en daarna lekker bank gehangen.

Woensdag ochtend gingen Sandra en ik samen op pad met de dierenarts. Deze keer mochten we met John mee. We moesten om kwart voor 7 op de praktijk aanwezig zijn, dus op tijd ons bedje uit. Het was koud geweest deze nacht dus toen we vertrokken was het maar 5 graden, brrr. Koud voor ons haha. Bij het bedrijfsbezoek mochten we meekijken met drachtigheidscontrole via de scanner. Er stond een schermpje langs waar we op mee konden kijken en John gaf goede uitleg. Daarna hebben we nog kalveren mee onthoornd. Hij gaf de spuitjes en daarna hebben wij de hoorntjes geschoren en dan kon John ze eruit halen. Ook kregen we nog een rondleiding van de eigenaar over het bedrijf. Een erg vooruitstrevende boer, die zijn we nog niet veel tegen gekomen hier, dus was erg leuk om zijn verhaal te horen. Hier gaan we ook allebei nog terug voor een interview voor onze opdracht. ’s Avonds kregen we een erg leuk cadeautje, onze tv werd gebracht! Dat is toch wel fijn om wat tv te kunnen kijken in de avond uurtjes als het donker is.

Donderdag zijn we weer met Sam mee gegaan op bedrijfsbezoek. Onze trip ging naar een kleiner bedrijf van een ouder stel in de 70. Toen we op heb bedrijf aankwamen was het inderdaad ook maar een kleine boerderij met een oude melkstal. We begonnen met de drachtigheidscontrole van een stuk of 40 koeien. We stonden hier met 8 man te kijken en nog ging het niet heel erg vlot. De mensen waren niet erg goed georganiseerd. Voor ons wel leuk om deze verschillen allemaal te zien. Na dit bedrijf te hebben gehad gingen we naar de andere locatie van deze mensen. Daar stond een mooie nieuwere schuur met een 2x19 swingover melkstal. De melkstal was wel wat verouderd, maar verder zag het er netjes uit. Op deze locatie stonden twee koeien voor een oogoperatie. Omdat de koeien hier altijd buiten lopen hebben ze veel last van kanker in de ogen. Dat gaat dan erg ontsteken en is het soms het beste om het oog eruit te halen. Dat hebben we dus bij een koe gedaan. Sandra en ik mochten helpen bij de operatie. Sandra heeft de verdoving gegeven en ik heb het oog en rondom een aantal keer goed schoon gemaakt. Het was een heftige operatie om te zien, maar wel goed gelukt gelukkig. Bij de ander koe hoefde alleen het derde ooglid eruit omdat hier een klein kanker gezwel op zat. Voor deze ingreep mocht ik de koe verdoven.

Nadat we klaar waren met alles, zijn we mee op de morningtea gegaan. Dit was erg uitgebreid met cake, zoete broodjes en koekjes. Ondertussen bespraken we de technische resultaten van het bedrijf en gaf de dierenarts nog wat adviezen omdat er nog best wel wat verbeterpuntjes waren. Uiteindelijk bleek wel dat het bedrijf groter was dan we dachten. Op de oudere locatie molken ze 100 koeien en de nieuwere locatie 150. Met kerst wilde ze de oudere locatie sluiten en volledig doorgaan met 200 koeien op de nieuwere locatie. Na dit bezoek zijn we doorgereden naar de Malanda High school. Daar hebben de leerlingen agriculture als keuze vak en daarom hebben ze daar op school een grote loods van alle gemakken voorzien en een koppel met echt stamboek vee. Het was een speciaal ras wat vrij klein bleef. Een van de dieren had een open kin dus die moesten we wat antibiotica spuiten. Het was een pittig diertje dus het ging niet vanzelf. Na dit bezoek hebben we nog wat achter de computer gedaan en zijn daarna naar huis gegaan. Op weg naar huis kwamen we een kudde koeien tegen op onze weg! Dat was wel een mooi gezicht, een boer was ze naar een ander wei aan het overjagen, hij reed er met zijn quad achteraan. Thuis nog een rondje hardgelopen en op tijd naar bed gegaan, want het was weer vroeg de volgende dag.

Vrijdagochtend zijn we met onze stagebegeleider op pad gegaan. We mochten met hem ook mee op bedrijfsbezoek. Deze keer bij een medewerkster van de praktijk. Het was een net georganiseerd bedrijf. We hebben hier ook weer drachtigheidscontrole gedaan en wat bloed getapt bij de kalveren. Na dit adres zijn we nog wat verder doorgereden naar een wei met een groot koppel wagyu beef. Ook hier is dat nu populair aan het worden. We moesten hier 20 koeien checken op dracht. De eigenaren hadden de koeien al geselecteerd en joegen ze in de box om ze te kunnen op voelen. Dat viel nog niet zo mee omdat ze erg onrustig waren. Deze beesten zijn ook geen mensen gewend dus vandaar erg onrustig. Na dit bezoek zijn we terug gegaan naar de praktijk en hebben daar achter de computer nog wat gedaan. Vooral mailtjes verstuurd om afspraken te maken voor onze trip volgende week. ’s Avonds zijn we gezellig pizza gaan bakken met de familie waar we ons huisje van huren en hebben nog tot laat zitten buurten.

Zaterdag ochtend hebben we lekker rustig aan gedaan en zijn we rond half 11 vertrokken naar Cairns voor een weekendje. Eenmaal in Cairns aangekomen (na een hele lange slingerweg de berg af) hebben we onze spullen bij het hotel gedropt en zijn we gaan winkelen in een overdekt winkelcentrum omdat het regende buiten…. Dat zijn we niet meer gewend! Het was wel al de hele week iets minder warm, een graad of 19 maar regen hadden we niet besteld. ’s Avonds zijn we uit eten gegaan bij een leuk restaurantje aan het water. We hebben hier een mixed grill besteld met kangoeroe, emoe struisvogel, krokodil en een vissoort die hier erg populair is, waar we de naam van vergeten zijn haha. We hadden iets aparts verwacht maar de kangoeroe en emoe smaakten bijna hetzelfde als gewone steak en de krokodil smaakte naar wat taaiere kip :p. Verder was het wel erg lekker bereid en het toetje smaakte ook goed ;) na het eten zijn we doorgegaan naar een grote discotheek naast een backpakkershostel hier in de buurt. Bovenin die discotheek waren het vooral Australiërs. Meisjes met korte rokjes en jurkjes en hakken waar de meesten nog niet eens fatsoenlijk op konden lopen. Daar voelde we ons dus niet echt thuis met onze lange spijkerbroek en sneakers haha. Beneden in de grote zaal waren het vooral backpakkers van over de hele wereld. Ze draaide er goeie muziek en het was een gezellige boel.

Zondag ochtend zijn we om 11 uur uitgecheckt bij ons hotel en zijn we op de boulevard gaan ontbijten, of ja, het was al meer een lunch haha. Daarna hebben we nog wat langs het stand gewandeld en onderweg een ijsje gegeten. Nu was het wel weer prachtig weer! 27 graden met een zonnetje en af en toe een briesje. Om n uur of half 4 zijn we weer huiswaarts gegaan. Daar hebben we nog lekker voor onszelf een Hollandse maaltijd gekookt en nog wat bank gehangen.

Zo dat was het wel weer voor afgelopen week, foto’s zijn weer te zien op Facebook!

Groetjes vanuit down underrr, till next week!

• 18 Mei 2015 - 07:30

Marcha:

Gaaf Yvonne! Heel veel plezier daar nog! :)

• 18 Mei 2015 - 07:48

Tante Ellen:

Weer vanalles meegemaakt, leuk!!! En ga je volgende week op vak in brisbane??

• 18 Mei 2015 - 08:43

Lianne:

Al een hoop nieuwe ervaringen op gedaan! Wie weet zit een toekomst als dierenarts er ook nog wel in;)

• 18 Mei 2015 - 13:44

Willemien:

Klinkt goed Yvonne!!
    Kei stoer wat jullie allemaal hebben mogen doen samen met de dierenartsen!!

Komt helemaal goed met jullie daar!

• 19 Mei 2015 - 16:22

Marloes:

Leuk om jullie avonturen te lezen! :)

• 20 Mei 2015 - 14:14

Papa:

Weer een kei skon verhaal, je kunt beter journaliste worden ipv koeien boerin
    Gr papa vanuit the states

• 21 Mei 2015 - 15:44

Lotte Gielen:

Leuke verhalen om te lezen!! Kijk al weer uit naar het volgende :P Veel plezier nog!!!

• 22 Mei 2015 - 21:27

Oma:

Ik (mieke) heb oma net laten zien hoe ze jouw blog kan vinden. Ze gaat alle verslagen van jou nog lezen. Maar ik doe je alvast de hartelijke groeten van oma en opa