High Plains Dairy - Reisverslag uit Friona, Verenigde Staten van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu High Plains Dairy - Reisverslag uit Friona, Verenigde Staten van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu

High Plains Dairy

Door: yvonne daandels

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

20 Mei 2012 | Verenigde Staten, Friona

Zo, de eerste week zit er alweer bijna op. Dus tijd om te vertellen wat ik deze week allemaal heb meegemaakt.

Maandag rond half 11 's avonds ben ik aangekomen op de boerderij na een lange reis. Gelukkig heb ik wel een goede reis gehad en ging alles erg makkelijk. Want ze hadden me van te voren gewaarschuwd dat het niet altijd even makkelijk gaat om Amerika in te komen maar alles ging goed, geen problemen. Dus eenmaal op de boerderij aangekomen was het al laat in de avond. Het was fijn om eindelijk op plaats van bestemming te zijn. Eerst iedereen gedag gezegd, want er was ook nog familie over. Daarna wat met z'n alle gedronken en toen ben ik gaan douchen en daarna ben ik naar bed gegaan. Mijn bed was een matrasje in de speel kamer omdat mijn kamer in het gastenhuis die ik zou krijgen pas zaterdag vrij zou komen omdat daar natuurlijk de familie sliep die er ook was. Dus dat werd even 5 dagen afzien en kamperen in de speelkamer.

Op dinsdag morgen werd ik al om kwart voor 5 werd ik al wakker en kon ik niet meer in slaap komen door het tijdsverschil, dus toch last van een jetlag! Toch maar in bed blijven liggen en uiteindelijk toch nog kunnen slapen tot half 8. Toen ben ik rond een uur of 10 met Harry, de broer van Harry en een oom mee het bedrijf rond wezen rijden en naar de andere 2 bedrijven van Harry die hij samen met iemand heeft wezen kijken. Dus veel gezien op een dag, en echt alles is hier zooo groot!! 's avonds was er voor Ryan (de oudste zoon) een sport award uitreiking op zijn school. Dat was erg leuk om te zien. Veel verschillende mensen en natuurlijk alles in het Engels dus ook weer wat geleerd. En daar ook lekker gegeten! 's avonds pas laat thuis dus meteen naar bed gegaan want de volgende dag mijn eerste werkdag.

Woensdag dus mijn eerste werkdag. Ik hoefde pas om half 9 te beginnen omdat ik eerst wat papier werk in moest vullen voor het systeem zodat ik daar ik in zou komen te staan. Eenmaal klaar met het papierwerk op kantoor kon ik aan de slag bij de kalveren en het jongvee. Ik mocht aan het werk met Mario, de manager van het jongvee. We hebben die ochtend drachtigheids controle gedaan bij de pinken. Daar doe je hier de hele ochtend over aangezien het aantal koeien. In de middag heb ik wat meegelopen tijdens het voeren, en het checken van al de koeien. Het was erg warm deze dag en vergeten in te smeren dus ik was al erg verbrand... 's avonds gegeten, gedoucht en op tijd naar bed gegaan om klaar te zijn voor de volgende dag.

Donderdag ben ik om 7 uur begonnen. Opstaan was geen probleem want ik was alweer rond een uur of 6 wakker. We hebben 's morgens zoals ze elke morgen doen, de kalveren gevoerd, alles nagekeken, en tochtigheids controle gedaan. Dat gaat hier met een heel makkelijk systeem. We sluiten de koeien op aan het voer rek, alle koeien in hun eigen pen. (pen betekend hun eigen stuk waar ze lopen buiten). Dan gaan we met oranje spuitbussen achter de koeien langs en we markeren ze allemaal met oranje spray op het stuk waar de staart van de koe begint. Als de spray van de vorige dag eraf is dan is de pink tochtig en word ze meteen geïnsemineerd en word de datum van tochtigheid op haar kont geschreven met de spray. 's middags om 12 uur was er een vergadering voor alle managers die Harry had gepland. Ik mocht er ook bij zijn en heb er veel van kunnen leren sowieso omdat alles in het Engels was. Na de vergadering hebben we nog wat kalveren geënt, tatoeage nummer en een bliknummer in het oor gegeven. De dieren arts kwam de entingen geven omdat ze dat hier niet zelf mogen doen. Dit is ook het enige vaccin wat ze niet zelf mogen geven. Toen dit klaar was hebben we nog even de melk voor de kalveren opgehaald bij de melkstal voor de zieken koeien en daarna was de werkdag alweer voorbij. 's avonds nog een met thuis en Tijn geskypd en daarna weer lekker gaan slapen.

Vrijdag ben ik weer om 7 uur begonnen en heb ik gewerkt tot 11 omdat ik met Margret had afgesproken om naar Clovis te gaan voor mijn social securety number omdat ik dat nodig heb om hier uitbetaald te krijgen. Dus 's morgens weer mee gevoerd, alles gecontroleerd en tochtigheids controle gedaan en toen snel gaan douchen om met Margret mee te gaan. Na dat we in het social securety kantoor zijn geweest hebben we ook meteen bootschappen gedaan bij de walmart. Dat is hier een heel groot warenhuis met een supermarkt. Ze hebben daar dus ook echt alles. Toen we daarvan terug waren was het alweer etenstijd. We zijn toen gaan bbqen omdat het de laatste avond was van de broer van Harry en de oom. Na het bbqen nog gezwommen en in de hottub gezeten.

Zaterdag was een warme en rustige dag. Kim (de 3de van het stel) wou graag met mij mee werken dus toen zijn we samen naar het jongvee gegaan. We hebben samen mee de dagelijkse dingen gedaan en er moesten ook nog wat hutjes schoon gemaakt worden en 's middags hebben we stieren verzet en overgebracht naar het huis van de bedrijfsleider, daar staan alle stieren van een half jaar en ouder die van de boerderij af komen. Verder hebben we na werktijd een hoop foto's gemaakt van het bedrijf voor op de site. Dus die komen er ook op te staan! Daarna hebben we al mijn spullen over gehuisd naar het gastenhuis omdat de familie die dag naar huis was vertrokken. Fijn om eindelijk al mijn spullen te hebben uitgepakt en fijn om hier mijn eigen te kunnen doen. 's avonds heb ik nog met Kim en Cody (de jongste) een film gekeken en daarna lekker naar bed gegaan. Eerste nacht in het gastenhuis :)

En dan vandaag zondag, lekker een vrije dag. Tijd om uit te slapen, in ieder geval dat was de bedoeling, maar ja ik was alweer om 7 uur wakker. Toch maar blijven liggen en om 8 uur maar uit bed gegaan. Fijn even geskypd met papa en mama en met Tijn. Toen was het om 12 uur tijd om naar de kerk te gaan. Ryan gaat aankomende vrijdag zijn diploma halen dus vandaag was er voor alle studenten die hun diploma gaan halen een speciale mis. Erg leuk om dat mee te maken hier. Wel jammer dat de mis in het Spaans was, maar dat kwam omdat de meerderheid Mexicanen was in de kerk (dat komt we hier een kwartiertje van Mexico af zitten dus er zijn hier erg veel Mexicanen, wat ook met werken lastig is want er werken hier veel Mexicanen die vaak alleen Spaans spreken). Na de mis zijn we even een ijsje gaan eten en toen moesten we om 3 uur alweer op de school van Ryan zijn voor een soort uitreiking van geld voor de vervolgstudies van de studenten en er werden ook nog medailles uitgedeeld voor de studenten die in de 4 jaar van school het best hadden gepresteerd. Toen we weer thuis kwamen hebben we lekker gegeten met z'n alle.

Nou dat is een heel verhaal geworden, have fun met lezen en tot het volgende verhaal!

Yvonne

  • 21 Mei 2012 - 07:24

    Tante Ellen:

    nou yvon je hebt een leuk verslag gemaakt!! ik kijk al uit naar het volgende, fijn dat het goed gaat
    en wat een weer daar, alhoewel we hier nu ook zo'n 23 gr hebben wel weer veel regen en onweer. de hondje zijn inmiddels allemaal besproken.
    super veel plezier daar en werk ze!

  • 21 Mei 2012 - 07:28

    Rien En Margret:

    Hallo Yvonne

    Ik zit hier met Margret voor mijn laptop. Margret heeft even jou site tevoorschijn getoverd. Nu ga ik ff koffie drinken en straks jou lange verslag lezen. Ik ben benieuwd.

    groetjes van opa, rien en Margret Eerde

  • 21 Mei 2012 - 08:44

    Lianne:

    Leuk verslag! Zo te horen hebben ze je al flink aan het werk gezet, maar dan hoef je je teminste niet te vervelen. Wel fijn dat ze je ook meenemen naar die school en de kerk, kun je ook meer zien van hun cultuur. Ben benieuwd naar je volgende verslag, nog veel plezier!

    xxx

  • 21 Mei 2012 - 10:50

    Mieke:

    Hoi Yvonne,
    Boeiend wat je allemaal meemaakt daar. Meteen volop aan de slag. Fijn hoor. Ook goed om te lezen dat je bij alle aktiviteiten van de familie betrokken wordt dat hept om je thuis te voelen.
    Groet Mieke

  • 21 Mei 2012 - 11:03

    :

    Ha lieve Yvonne,

    Wat een leuk en lang verhaal heb je er van gemaakt zeg! Fijn om te horen dat alles goed met je gaat. Perfect dat je nu je eigen plekje daar hebt. Heel veel plezier en ik wacht met smart op je volgende berichtje! XXX Lonne

  • 21 Mei 2012 - 11:04

    Baas ( B ) :

    wat een verhaal zeg maar ik kan wel zien dat je het naar je zin hebt. toch wel en groot verschil met hier, of je nou 90 koeien melkt of 5000. vooral de taakverdeling denk ik.
    nog veeel plezier en we zien het wel komen

    groeten uit de peel

  • 21 Mei 2012 - 13:03

    Willemien:

    Hey Yvonneke!!

    Leuk verslag!!! Goed bezig dat je nu naar de kerk gaat!! Heiligboontje!! :P Wel een mooi zwembad.. wat een paradijsje!

    En al die kalfjess!! niet te geloven hoe veel ze er daar hebben.. daar zijn ze hier in Nederland niks bij.

    Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag!!

    X

  • 21 Mei 2012 - 13:04

    Willemien:

    Hey Yvonneke!!

    Leuk verslag!!! Goed bezig dat je nu naar de kerk gaat!! Heiligboontje!! :P Wel een mooi zwembad.. wat een paradijsje!

    En al die kalfjess!! niet te geloven hoe veel ze er daar hebben.. daar zijn ze hier in Nederland niks bij.

    Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag!!

    X

  • 22 Mei 2012 - 08:50

    Inge:

    Hee yvon,
    Wat een verhaal!! erg leuk om te lezen. En de foto's.. zo te zien is het echt heeeel groot daar!!.. pff..
    Fijn dat de reis goed is gegaan en je nu je eigen 'huisje' hebt. is toch wel wat beter als een speelkamer denk ik ;)
    Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende verslag!!

    xxx Inge

  • 22 Mei 2012 - 09:00

    Judith:

    Hey Yvonne,

    Super leuk om te lezen hoe het daar allemaal gaat!! Heel veel plezier en tot het volgende verhaal!!

    xx

  • 22 Mei 2012 - 21:50

    Marlon:

    hee meid

    fijn dat je al zoveel mag doen en mag meedraaien met alles. ook wel lekker dat ze daar een hottub hebben dat is wel lekker als het zo warm is daar. nou je engels zul je wel leren daar ook leuk dat ze je overal bij betrekken. nou heel veel plezier nog daar en ik zie je volgende verslagje nog wel verschijnen. ben blij dat je het zo naar je zin hebt daar.

    xxx

  • 24 Mei 2012 - 10:31

    Papa:

    Hallo Yvonne ,
    Ik zie dat je het mooi hebt vastgelegd met foto s en een mooi verhaal ,het is toch wel erg groot daar allemaal !
    we hebben net pippie weer gescant maar het is toch wel erg moeilijk te zien hoeveel ze er nou heeft ,dus we moeten maar rustig afwachten .
    hoe bevalt het werk in dat warme weer daar ?
    Hier gaat alles zijn gangetje .gr papa

  • 24 Mei 2012 - 17:46

    Anke:

    Hee Yvonne,

    Beetje laat gelezen maar dat maakt uit eindelijk niks uit! haha..
    Ik vind het echt super leuk om te lezen en om te zien hoe dat het daar is! en volgens mijn heb je het ook super goed naar je zin.

    Wel echt groot man.. maar wel echt mooi om mee te mogen maken!
    (stiekem ben ik een beetje heel erg jaloers) :$ hihi,

    Maar zijn er nou twee melkputten en hoeveel stands in die carrousel??
    En nog 1 vraagje wat heeft hij de boxen liggen, zaagsel of zand, ja ik zie dat nooit op een foto(A)..

    Maar nog heel veel plezier daar!!

    X Anke

  • 25 Mei 2012 - 09:51

    Jeroen:

    Wat een schitterende ervaring en wat inmens groot. Geniet ervan!!! Jeroen, Pauline en Kids

  • 28 Mei 2012 - 19:31

    Sandra Van Bergen:

    Hoi Yvonne,
    Harstikke mooi verslag en leuke foto's!
    Fijn om te horen dat alles goed gaat!
    Veel plezier!

    Groetjes Sandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Friona

Stage Amerika

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2012

Texas

01 Juli 2012

Breeding guys

25 Juni 2012

Amarillo

17 Juni 2012

Storm op komst

10 Juni 2012

Rodeo!
Yvonne

Actief sinds 12 Mei 2012
Verslag gelezen: 2082
Totaal aantal bezoekers 30344

Voorgaande reizen:

30 April 2015 - 24 Juli 2015

Stage Australië

14 Mei 2012 - 16 Juli 2012

Stage Amerika

Landen bezocht: