De oogst is binnen! - Reisverslag uit Friona, Verenigde Staten van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu De oogst is binnen! - Reisverslag uit Friona, Verenigde Staten van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu

De oogst is binnen!

Door: yvonne daandels

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

28 Mei 2012 | Verenigde Staten, Friona

Al eerste heel erg bedankt voor al jullie reacties bij het vorige verhaal! Erg leuk ;) En dan vandaag iedereen maar weer eens op de hoogte brengen wat ik vorige week weer allemaal heb meegemaakt.

Maandag, dinsdag en woensdag ochtend heb ik weer bij het jongvee mee mogen werken. De dagelijkse werkzaamheden gedaan en we hebben ook nog wat andere klussen gedaan zoals, jongvee verzet, stukjes van de oren van de jonge kalveren verzamelt voor het testen van ziektes, oornummers in geknepen bij de vaarsjes en stiertjes, zieke koeien behandeld, en jammer genoeg ook een paar koeien niet kunnen redden. Ook was er woensdag ochtend een koe die niet overeind kwam toen we er langs reden met de golfkar, toen hebben we hem geprobeerd op te jagen en toen bleek dat zijn achterpoot er los aan hing, dus gebroken! Dat erg raar om te zien.. Verder heb ik ook nog wat computerwerk mogen doen op het kantoor. Dinsdag de nieuwe bliknummers van de kalveren ingevoerd, en toen heb ik van Harry ook nog uitleg gehad over allerlei jaarcijfers die ze hier gebruiken om iedereen op de hoogte te houden van het bedrijf en de resultaten bij te houden. Dat was erg interessant, en zeker omdat ze hier weer andere cijfers gebruiken dan in Nederland op een kleiner bedrijf en ze lopen hier qua administratie en het bijhouden van cijfers op jaarbasis zeker voor op Nederland! En op woensdag heb ik alle tripple A codes van de koeien die voor het eerst waren gekeurd ingevoerd. Dat was nog een heel werk, heb hiervoor 2 uur achter de computer gezeten!

Maandag middag na het werken nog lekker even gezwommen met z’n alle. Toen begon het ‘s avonds rond een uur of 10 ineenkeer te regenen en hard te waaien dus toen hebben we gekeken op het weerbericht wat er zou gaan gebeuren met het weer maar er zou alleen bliksem en donder komen een stuk verderop, maar toen ik om half 11 naar bed ging begon het hier ook flink te bliksemen en te donderen! Zo’n hard geluid en hele lichte flitsen die heel de slaap kamer verlichte dat ik er niet van kon slapen… Gelukkig werd het om 12 uur rustiger en toch in slaap gevallen.

Woensdag ochtend dus gewerkt tot 12 uur en toen ik binnen kwam voor de lunch vertelde Margret dat ze die middag rond een uur of 3 zouden beginnen met de oogst en dat ik dan bij de weegbrug zou moeten zitten om alle vrachtwagens te wegen. Dus toen kreeg ik tot 3 uur pauze omdat ze waarschijnlijk toch tot laat door zouden gaan die avond. Dus toen wat geskypd met thuis en de tijd vol gemaakt tot 3 uur. Dus toen om 3 uur naar binnen gelopen om te vragen of dat ze al begonnen waren maar toen vertelde Margret dat er een maaier kapot was gegaan dus dat ze nog niet waren begonnen en dat ik maar even mee binnen moest wachten tot ze zouden bellen. Toen was het al 4 uur en nog niemand gebeld, dan maar met z’n alle mee naar kantoor om daar te wachten, want iedereen was ondertussen ook uit van school. Tot half 6 gewacht en eindelijk belde ze, maar om te vertellen dat er een machine verstopt was geraakt die alles in rijen moest leggen, dus nog geen werk. Toen zijn we om half 7 maar naar binnen gegaan om te eten. En toen belde ze om 7 uur op dat de eerste wagen die van het land kwam te nat was dus het zou de dag erop pas echt gaan beginnen, dus heel de middag voor niks gewacht! Toen na het eten maar gaan douchen en maar naar binnen gegaan om nog wat tv te kijken. Eenmaal binnen zag ik dat Harry en Jake weg waren, en toen vertelde Margret dat die naar het ziekenhuis waren omdat Jake met de gokart (zandbuddy) was gevallen en met zijn elleboog op het cement was terecht gekomen. Harry belde al snel om te vertellen dat er niks was gebroken maar wel een diepe snee en een dikke elleboog. Toch weer geluk gehad!

Donderdag ochtend heb ik van 7 tot 9 eerst nog even bij het jongvee mee gewerkt en toen werd ik gebeld dat ze waren begonnen met de oogst binnen halen dus toen ben ik om 9 uur naar de scale gegaan. De scale is een soort klein kantoortje wat tegen de weegbrug staat. Hier wegen alle vrachtwagenchauffeurs hun trucks voor ze het bedrijf op gaan en als ze er weer weg gaan. Zie foto’s. Er kwamen ongeveer om het kwartier 2 vrachtwagens om te wegen en dan na ongeveer 5 minuten weer 2. Er reden in totaal 4 trucks van het land naar de kuil, en de bestuurders waren allemaal vrouwen haha. Ook moest ik om het uur een sample (monster) gaan halen van de oats om te testen hoeveel droge stof erin zit. Dus dan reden we met de muel op en neer naar de kuil en dan in heb lab langs te scale het monster opwarmen en daarna wegen voor de droge stof. Hier heb ik gezeten tot ’s avonds 9 uur en toen waren we klaar voor die dag.

Vrijdag morgen om 8 uur weer begonnen in de scale en daar gezeten tot 6 uur. Toen heeft de vrouw die normaal bij de receptie zit het van mij overgenomen zodat we ons klaar konden gaan maken voor de diploma uitreiking van Ryan. De diploma uitreiking was buiten in het football stadion van de school. Dat is echt een hele happening hier, de tribune zat stampens vol met ouders, familie, vrienden en bekenden van de leerlingen. Er waren in totaal 68 leerlingen die hun diploma op kwamen halen. En net als je op tv altijd ziet in de Amerikaanse films had iedereen hier dus ook een lange rode toog aan en ze hadden allemaal zo’n vierkant hoedje met een flosje eraan op. Toen de ceremonie begon, kwam eerst iedere leerling voorbij het publiek lopen en moest dan netjes aansluiten in de rijen met stoelen die er stonden. Toen eenmaal iedereen zat begonnen ze eerst met een welkoms woord, daarna een gebed (dat doen ze hier schijnbaar bij alle belangrijke gebeurtenissen vooraf met z’n alle) daarna mochten de 2 beste studenten van de klas een speech geven en daarna kreeg iedereen zijn diploma en toen werd moesten we daarna ook nog naar de Amerikaanse vlag en daarna naar de Texaanse vlag iets opzeggen (doen ze dus ook bij elke belangrijke gebeurtenis) en toen gingen alle hoedjes de lucht in en werd er hard geklapt! Erg leuk om mee te hebben morgen maken.

Zaterdag hebben Kim en ik de laatste dag in de scale samen gedaan. We hebben daar van 8 tot half 4 nog trucks gewogen en toen was de oogst binnen! Dus eenmaal klaar met werken zijn we nog wat gaan zwemmen en toen hebben we onszelf klaar gemaakt voor een feest van een jongen die ook geslaagd was. Die feestjes zijn ook weer heel anders dan hier. Hier zit iedereen buiten of iedereen binnen maar daar was het feest eigenlijk in de garage en buiten want er werd gebarbecued en binnen stonden de salades en zo maar eenmaal klaar met eten mochten we naar binnen om het toetje te pakken en toen bleek dus dat heel het huis ook nog vol zat met bezoek! In de keuken zaten mensen, in de kamer, zelfs in de slaapkamers waren kinderen aan het spelen, echt heel apart… Maar wel weer nieuwe mensen ontmoet dus was gezellig.

Gisteren was mijn vrije dag dus ik mocht lekker uitslapen, jammer genoeg is het weer niet gelukt en werd ik weer om 7 uur wakker, toch maar tot half 9 blijven liggen en daarna maar gaan ontbijten. Na het ontbijt hebben we met z’n alle de spullen voor het feest klaar gezet en het eten klaar gemaakt. Kim en ik moesten de pepers snijden en schoon maken, maar dat doe ik dus nooit meer, die dingen zijn zo heet dat je handen er zelfs van gaan branden! Geen fijn gevoel dus.. Om 5 uur waren de eerste mensen er dus het feest kon beginnen. Ook weer nieuwe mensen ontmoet, lekker gegeten, in de zon gezeten en gezellig met de Nederlanders van hier gebuurt ;) en toen ben ik om 1 uur naar bed gegaan omdat ik vandaag gewoon weer om 7 uur moest beginnen, maar Ryan en zijn vrienden zaten nog buiten met de muziek aan dus om kwart voor 2 pas in slaap gevallen, dus erg vroeg weer vanmorgen!

Vandaag mijn laatste dag bij de kalveren gehad en daar in de werkschuur alles mee schoon gemaakt, en morgen mijn eerste dag in de hospital hier op het bedrijf. Om 6 uur beginnen om de zieke en verse koeien te melken, ik heb er al zin in!

Yvonne

  • 29 Mei 2012 - 08:49

    Tante Ellen:

    Hoi yvon
    Alweer een super mooi verslag!! wat een grote vrachtwagens, everything muts bigger! klopt echt wel daar, hoeveel oogst hebben ze wel niet binnen gehaald? even ter vergelijking met wat hier normaal is.
    Kun je daar ook een beetje uitgaan, of zijn het alleen maar feestjes bij andere?

    Heel veel groetjes van de bergjes!! en tot schrijvens! xxx

  • 29 Mei 2012 - 09:25

    Geert:

    Hi Yvonne, leuk om te lezen allemaal. Hoe gaat het met het engels en het spaans? Of is dat wel te doen? Ik ben alleen de naam van het plaatsje waar jij zit vergeten, hoe heet dat ook al weer? Veel plezier nog daar in de US of A

  • 29 Mei 2012 - 18:50

    Carlijn:

    Hee Yvonne,
    Het klinkt super als ik je verhaal zo hoor! volgens mij hoef jij je niet te vervelen en vermaak je je er prima! ik ben benieuwd naar alle verhalen als je terug bent!

    veel plezier daar nog meid!

    groetjes, Carlijn

  • 30 Mei 2012 - 17:55

    Jos & Monique VdHurk:

    Hoi Yvonne, dat gaat er wel wat anders aan toe, dan een stage in het "saaie Heesch". Klinkt allemaal goed! Veel succes met het melken vanaf vandaag. We lezen je verslag wel weer.

    groetjes van ons allemaal!

  • 30 Mei 2012 - 19:21

    Maaike:

    Hi Yvonne,
    Wat een leuke verslagen heb je al geschreven! Leuk om je op deze manier te kunnen volgen! Heel veel plezier nog en hopelijk mag je nog veel leuke dingen mee maken daar! X Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Friona

Stage Amerika

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2012

Texas

01 Juli 2012

Breeding guys

25 Juni 2012

Amarillo

17 Juni 2012

Storm op komst

10 Juni 2012

Rodeo!
Yvonne

Actief sinds 12 Mei 2012
Verslag gelezen: 571
Totaal aantal bezoekers 30364

Voorgaande reizen:

30 April 2015 - 24 Juli 2015

Stage Australië

14 Mei 2012 - 16 Juli 2012

Stage Amerika

Landen bezocht: