Hospital - Reisverslag uit Friona, Verenigde Staten van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu Hospital - Reisverslag uit Friona, Verenigde Staten van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu

Hospital

Door: yvonne daandels

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

03 Juni 2012 | Verenigde Staten, Friona

En het is alweer zondag! Deze week is snel voorbij gegaan, dat zal vast wel komen omdat het een drukke, maar leuke en leerzame week is geweest bij de hospital.

Dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag heb ik mijn eerste werkweek gehad bij de hospital hier op de dairy. De hospital is de stal waar de zieke koeien staan. Ook staan er in deze stal de afkalf koeien en de droge koeien maar daar heb ik nog niet mee gewerkt omdat dit stuk niet valt onder de manager van de hospital.

’s Morgens rond 6 uur beginnen we met het melken van de verse koeien die net hebben gekalfd en die koeien die de dag daarvoor hebben gekalfd. Deze koeien melken we 2 keer in de aparte melkstal, en als we ze een koe nog wat langer in de gaten willen houden dan word ze nog wat vaker daar gemolken maar anders gaan ze na 2 keer melken in de hospital naar de grote groep koeien die in de carrousel gemolken worden. Het melken van de verse koeien doen we dus in de aparte melkstal die in de hospital aanwezig is. Hier kunnen 2x8 koeien in. We houden dan de biest van de net afgekalfde koeien apart en die word dan allemaal in groot apparaat gedaan waar de biest gepasteuriseerd word. Deze biest word dan aan de nuchtere kalveren gevoerd. Achter de verse koeien melken we de zieke koeien. Dit zijn er ongeveer 40 koeien, die medicijnen krijgen waar penicilline of antibiotica in zit. De melk van deze koeien word bewaard in een aparte tank. Die melk word dan 2 keer per dag opgehaald door de mensen van de kalveren om die te voeren met deze melk. Als we klaar zijn met melken dan gaan we alles schoon maken, de boxen schoon maken en harken en daarna zetten we de verse koeien vast en dan krijgen de oudere of wat te dikke koeien een infuus om ervoor te zorgen dat ze sterk blijven. Daarna zetten we alle koeien in de eerste zieke boeg en de 2 de zieke boeg vast in het voer rek om ze te checken en medicijnen te geven waar het nodig is. De 2de zieke boek is overigens weer een apart stuk stal waar zieke koeien staan maar die geen penicilline of antibiotica krijgen dus die worden gewoon in de carrousel gemolken maar wel in de gaten gehouden in de hospital en krijgen een soort aspirines of andere medicijnen die niet schadelijk zijn voor de melk. Als we al deze koeien hebben behandeld hebben we om 10 uur even pauze en gaan we na de pauze naar binnen in de stal naar pen 9. Daar staan alle verse koeien. Die doen ze dan allemaal (380 koeien) controleren op temperatuur. Als ze een goede temperatuur hebben word er een oranje streep gezet en als de temperatuur te hoog is wordt er een blauwe streep gezet. Ook worden alle koeien gecontroleerd op hun gezondheid, als ze er ziek uit zien krijgen ze wat vitamines of als ze bijvoorbeeld diaree hebben krijgen ze daar iets voor, maar als ze er echt ziek uit zijn mogen ze weer mee terug naar de hospital. Dan kijken we aan het einde ook nog welke koeien er helemaal beter zijn en al langer dan 10 dagen in pen 9 en dan mogen ze naar een andere pen tussen de andere koeien. Na de lunch checken we de koeien die we van pen 9 terug hebben gestuurd naar de 2de ziekenboeg van de hospital. We geven ze de medicijnen en als ze het nodig hebben een infuus. Als dat klaar is gaan we de melkstal in orde maken en de koeien ophalen en dan beginnen we om 3 uur weer met melken op dezelfde manier als ’s morgens. Alleen deze keer hoeven we van de zieke koeien met mastitis geen monster meer te nemen om te kijken of ze goed zijn, dat doen we alleen ’s morgens om de melk te testen van de koeien die dan terug mogen naar de melkkoeienstal. Als we dan klaar zijn met melken doen we nog even de melkstal schoon spuiten, verse koeien die 2 keer zijn gemolken in de hospital over zetten naar pen 9 en dan zijn we klaar met de werkdag.

Verder in de avonden lekker veel gezwommen want het is hier elke dag boven de 30 graden! En donderdag avond zijn we nog even naar de winkel geweest om wat verjaardags kaarten te halen en hebben we lekker bij de chinees gegeten. Toen we klaar waren met eten werd het eten dat over was in gepakt en mochten we dat mee naar huis nemen, dat is hier heel normaal! Daar hoef je in Nederland niet mee aan te komen haha. Verder is Harry nog naar Indiana geweest voor een meeting en daarna nog naar Ohio om daar zijn andere bedrijf te kijken. Woensdag is hij gegaan en gisteren middag weer terug gekomen. Gewoon even met het vliegtuig op en neer, zoals we hier met de trein gaan, heel apart.

Zo, en dan ga ik nu van mijn vrije zondag genieten. Lekker zwemmen en zonnen want het is hier nu 32 graden en het word nog 38 vandaag! Morgen weer naar de hospital voor heel de week dus weer veel doen en leren!

En ook nog goed nieuws vanuit Nederland, mijn hondje pippi heeft 4 gezonde pups gekregen vandaag :) foto’s komen op facebook!

Yvonne

• 03 Juni 2012 - 20:56

Tante Ellen:

NNou nou wat een verhaal, je heb het er maar Druk mee, wij zitten hier nog met tijn en paul opgescheept ha ha, wel gezellig hoor!
    Hier is het pokke weer
    zwem ze!
    Gr van ome rené tijn paul en mij xxx

• 04 Juni 2012 - 10:53

Judith:

Hey Yvonne,

Ben jaloers!! Leuk werk, lekker weer, lekker zwemmen!! Helemaal super!!
    Wij hebben hier alleen maar regen en 9 graden, koud!!
    Heel veel plezier nog en tot het volgende verhaal!!

x

• 04 Juni 2012 - 11:42

Dirk, Nicky:

Hey Yovonne,

nie normaal daar!! wel skon om te lezen en leerzaam voor ons.

groeten en nog veel plezier Nicky Dirk en Marit. oja, Marit kan sinds gisteren met losse handjes lopen!!

• 04 Juni 2012 - 12:27

Ashley:

hey yvonne,

weer een leuk en lang verhaal!
    leuk dat je weer allemaal dingen hebt geleerd.
    geniet maar lekker van het weer daar want hier is het rot weer!
    en wat leuk dat pippi eindelijk puppy's heeft!:)

werk ze deze week.
    xxxxxxxxxxxxxxx

• 04 Juni 2012 - 20:28

TT Uit Volkel:

Hé Yvonne, leuk om te lezen dat het daar goed met je gaat. Je zal wel heel benieuwd zijn naar de pasgeboren puppy's.... Maar ach, voor je t weet ben je alweer terug in Nederland. Want als je genoeg te doen heb en je vindt het leuk dan vliegt de tijd. Hier is t absoluut geen 38 gr, zelfs de koudste zomerdag sinds 100 jaar (zo zegt men). Dus als je straks weer terugkomt, dan breng maar een beetje zonneschijn mee... Groetjes tante Tiny

• 05 Juni 2012 - 17:55

Margret En Geert:

Jee Yvonne, wat een belevenis! America is gaaf hè, alles in xxl. Heb je ook al ergens een hamburger besteld? Moet je eens doen. Tot het volgende verslag

• 06 Juni 2012 - 14:16

Oma Van Duijnhoven :

Hoi Yvonne,
    Leuk dat jij zoveel meemaakt daar.
    We leven met jou mee.
    Ik zit hier samen met tante Mieke jou een berichtje te schrijven.
    Apart dat jullie een eigen ziekenhuuis hebben voor de koeien. Ja ja in Amerika is alles groter. Heel leerzaam voor jou.
    Hier gaat alles goed. Ik ben heel goed opgeknapt en voel me heel fit. Alles weer onder controle. Het gaat hier weer zijn eigen gangetje.
    Groetjes Oma (en natuurlijk ook van Opa)

• 07 Juni 2012 - 10:07

Elly Keus :

Hoi Yvonne

Je reisverslagen heb ik ontvangen van enkele weken,dat is echt een hele belevenis die werk vakantie ,ik vond het heel leuk, omdat te lezen, en net las ik dat er pippi pups heb gekregen! eindelijk he!!heel leuk hoor! met Cindy gaat het goed,ik zal weer eens foto s sturen, en zij is bijna al weer 2 jaar

• 07 Juni 2012 - 10:11

Elly Keus: