Het is prachtig hier! - Reisverslag uit Atherton, Australië van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu Het is prachtig hier! - Reisverslag uit Atherton, Australië van Yvonne Daandels - WaarBenJij.nu

Het is prachtig hier!

Door: Yvonne Daandels

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

11 Mei 2015 | Australië, Atherton

Hallo allemaal,

De eerste week zit er al op, dus tijd voor een verhaal. Afgelopen maandag zijn we begonnen met onze eerste stagedag. We hadden met onze stagebegeleider afgesproken dat hij ons ’s ochtends op zou komen halen omdat we zelf nog geen auto hadden. Hij zou nog contact met ons opnemen over hoe laat hij zou komen. Zondag laat in de middag nog steeds niks gehoord dus maar een smsje gestuurd. Maandag ochtend om kwart over 6 kregen we een smsje of we niet zelf naar de praktijk konden komen. Dus hier maar even gevraagd om ons weg te brengen, maar hier zijn ze ook erg druk met de bloemen dus uiteindelijk waren we op onze eerste dag pas om 10 uur op de praktijk. Daar kregen we een rondleiding van Bill onze stagebegeleider en hebben we kennis gemaakt met het personeel. Daarna hebben we onze opdrachten doorgesproken en een planning gemaakt voor de komende week. Hij was erg enthousiast en hij wil ons graag overal mee helpen. Er zitten hier op de praktijk namelijk iedere twee weken 8 studenten van de universiteit diergeneeskunde om twee weken meer praktijk kennis op te doen over vlees en melkvee. Ze hebben dan lessen van dierenartsen van de praktijk en mogen mee op bedrijfsbezoeken om van alles te zien. Ze zijn hier dus gewend aan studenten, wat ons veel voordelen geeft.

Voor de lunch zijn we het dorpje Malanda in gewandeld. Klein dorpje met vriendelijke mensen. En uiteraard was het weer mooi weer dus lekker even op een bankje in de zon gezeten. Op de terugweg zijn we nog even bij de Malanda Falls gestopt. Een mooie waterval op loopafstand van de praktijk. Toen we terug waren bij de praktijk hebben we een les mee gevolgd bij de studenten. Dit was nog niet zo makkelijk te volgen. Het ging over technische resultaten van een melkveebedrijf. Alles in het Engels natuurlijk en dat viel niet mee, maar toch wel wat van opgestoken. Daarna zijn we onze auto op gaan halen. Bill had al wat mogelijkheden opgevraagd bij een bekende om te huren, omdat we kopen niet zo zagen zitten, met huren heb je toch wat meer zekerheid. We hebben toen gekozen voor een kleinere auto met automaat (omdat we anders met links zouden moeten schakelen, wat niet mee zou vallen). Heel fijn en mooi autootje! Het was wel een rip uit ons lijf, de huur voor 10 weken, maar we hebben er zeker geen spijt van. We zijn met onze nieuwe bolide meteen de weg op gegaan voor boodschappen. Wel heel erg wennen de eerste kilometers aan de andere kant van de weg!! Na de boodschappen zijn we gaan eten bij de Mac en hebben daar tot sluit van de Mac zitten skypen met het thuisfront. Leve de gratis wifi haha.

Dinsdag ochtend hebben we aan ons plan van aanpak zitten werken op de praktijk. We mogen hiervoor de computers gebruiken in de studenten accommodatie. We zitten daar prima, het is een soort computerlokaal net zoals op school. We kunnen hier ook tegelijk onze was doen haha, omdat we thuis geen wasmachine hebben. ’s Middags mochten we mee kijken met een oefenoperatie van de studenten. Bill heeft een aantal vleeskoeien waar de studenten zo nu en dan op mogen oefenen. Ze maakten een snee zoals ze bij een keizersnee doen en mochten toen gaan voelen welke organen ze allemaal tegen kwamen en daarna weer dicht hechten. Interessant om te zien! Daarna zijn we nog even naar de winkel geweest om een telefoon kaartje te halen zodat we makkelijker bereikbaar zijn voor hier in Australië, zo smsen en bellen we een stuk goedkoper met onze begeleider en het Nederlandse gezin waar we op het bedrijf wonen. Toen thuis voor onszelf nog lekker gekookt en daarna zijn we op de koffie gegaan bij een Nederlands gezin hier in de buurt waar we veel mail contact mee hebben gehad in Nederland en die ons uiteindelijk aan deze stage hebben geholpen en ook dit huisje voor ons hebben geregeld! Het was een gezellige avond.

Woensdag ochtend hebben we ook weer aan ons plan van aanpak gewerkt en ’s middags zijn we mee geweest op excursie bij een melkveebedrijf hier in de buurt. Wat is dat anders dan in Nederland! Het bedrijf telde 450 koeien en deze liepen allemaal buiten. Alleen de melkstal was overkapt. De koeien waren ook allemaal een stuk kleiner, en ze voeren hier katoenzaad bij, dat kennen we niet in Nederland. De studenten moesten de koeien punten op bodyconditon. Wij konden mooi wat meekijken en vragen stellen. Na de excursie zijn we thuis gaan eten. Daarna hebben we wat zitten proberen met wifi in ons huisje, deze was namelijk niet meer aangesloten, dus moesten we daar zelf voor zorgen. Er lag wel een usb stick voor een kaartje waardoor er wifi zou zijn. We hebben er toen ons telefoon kaartje in gestopt en daardoor hadden we wifi! Dus ’s avonds nog wat zitten appen en daarna naar bed gegaan. Ook deze nacht pas goed geslapen trouwens, de jetlag heeft er dus goed ingehakt, maar gelukkig ben ik er doorheen ;)

Donderdag hebben we weer wat computer werk gedaan. Plan van aanpak hebben we afgerond en zijn verder gegaan met wat deskresearch voor onze opdrachten. Tussen de middag zijn we weer even aan wandelen en zijn toen het pad in gegaan voor het regenwoud. Erg mooi! Daar zagen we in het beekje ook nog een groep schilpadden in het water. Tegenover het regenwoud zit een informatiecentrum. We dachten we lopen en snel even binnen om te kijken, maar er stond een vrouwtje binnen want ons al meteen opving en heel graag van alles liet zien over de omgeving. Het was erg interessant maar we zijn uiteindelijk wel een beetje te lang weg geweest voor onze middag pauze haha. Thuis na de stagedag ben ik gaan hardlopen. Dat viel nog niet zo mee, het is hier heel erg heuvelachtig, dus toch wel wat zwaarder dan thuis! ’s Avonds na het eten hebben we ons huisje gepoetst, nog wat bank gehangen en tijdschriften zitten lezen. Het is wel heel erg wennen dat het hier om half 7, 7 uur al pikkedonker is en dan hebben we ook geen tv. Gelukkig komt deze volgende week ;) ook was het met de wifi al snel afgelopen, het prepaid te goed was na anderhalve dag al op, terwijl we niet veel op internet hebben gezeten thuis. Volgende week dus maar even terug naar de telefoon winkel…

Vrijdag hebben we ons plan van aanpak afgegeven aan Bill en hij zou deze voor ons in het weekend nakijken dus kunnen we het maandag bespreken. Ook hebben we aan wat collega’s gevraagd of er iets te doen is in de buurt als het om stappen gaat. Ze vertelde ons dat er in Atherton wel een paar pubs zaten. Voor het echte nachtleven moeten we een keer een weekend naar Cairns. Dus zijn we ’s avonds naar Atherton gereden maar hier was het maar rustig overal. Bij de Mac hebben we toen gevraagd waar de pub precies was. Eenmaal gevonden bleek het er erg rustig… we hebben een pilsje gepakt en gesproken met een paar locals.

Zaterdag, lekker weekend! We hebben wat uitgeslapen en daarna ben ik gaan hardlopen, het ging al beter als de donderdag. Toen nog wat gegeten en op weg gegaan. We hebben een hele mooie waterval route gereden en zijn gaan lunchen bij een biodynamische boerderij. Ze verwerken hun eigen melk in allerlei producten en verkopen deze in dat winkeltje en hebben daarbij een luchcafe, maar verkopen hun producten ook in de supermarkt hier. Een leuk dagje gehad met flink wat kilometers. ’s Avonds na het eten nog een paar potjes zitten kaarten samen haha, wel erg gezellig.

En dan de zondag, ook nog lekker vrij, heerlijk. En ook alweer mooi weer! Na het late ontbijt zijn we op pad gegaan naar een heel mooi meer hier in de buurt. Daar hebben we gezwommen en gebarbecued. We hadden zelf wat vlees, salade en stokbrood meegenomen en konden daar de bbq gebruiken. Dus mooi daar gegeten en toen weer opweg naar huis.

De natuur is hier dus echt prachtig, overal waar we naartoe rijden hebben we heel erg mooi uitzicht over de Tablelands, zoals ze het gebied hier noemen. En al die mooie watervallen, meren en stukken regenwoud, steeds weer een beleving.

Zo het is een heel verhaal geworden, maar nu zijn jullie weer op de hoogte ;) Foto's upload hij hier helaas niet, dus die zijn terug te vinden op facebook!

See ya! Zoals ze hier zeggen. Tot volgende week xxx

• 11 Mei 2015 - 04:34

Kimber:

Hee Yvonne! Ik had al van Lonne gehoord dat je ook in Australië bent! Leuk joh! Heel veel plezier de komende maanden. En succes met je stage! Groetjes Kimber

• 11 Mei 2015 - 07:51

Tante Ellen Ome Rene Pim:

Hee yvonne

Klinkt weer erg goed, leuk om te lezen!! Have fun!!

• 11 Mei 2015 - 19:50

Tiny:

klinkt alsof jullie je draai wel gevonden hebben daar.
    Mooi dat jullie zo ontvangen zijn en dat je over je jetlag heen bent. Alles is wennen uiteraard maar ik ken jou als flexibel, leergierig en ondernemend dus dat komt wel goed daar.
    Veel succes met jullie 2e week. Lees graag weer het volgende verslag.
    Groeten uit het zonnige Volkel (is morgen alweer afgelopen

• 12 Mei 2015 - 08:21

M.daandels@gmail.com:

Nou yvonne
    Geweldig om te lezen en wat ben ik blij dat je het zo naar je zin hebt
    Gr mama

• 16 Mei 2015 - 22:30

Papa :

Hallo Yvonne ,ik zit nou op mark zijn Facebook op de tablet WiFi is matig hier maar zo gaat het ook .
    Een mooi verslag en al veel gezien jullie .
    Wij zitten hier bij Harry en de andere vinden het heel indrukwekkend .
    Gr mark ,Jos Harry Arno en ik